A minőség: azt nyújtani a vevőnek amit akar, ahol és amikor akarja, folyamatosan, és megfelelő árért.
Egyszerűbben: minőség az, ha a vevő jön vissza és nem a termék.
Az ISO 9001 MIR (QMS) egy olyan tanúsítható rendszer, amely keretet ad a vállalkozásoknak folyamat szabályozásához és folyamatosan fejlesztéséhez. Az ügyfelek számára az ISO 9001 tanúsítvány biztosítékot jelent a következetesen magas színvonalú termékek és szolgáltatások nyújtására, miközben javítja a hatékonyságot és csökkenti a hibákat. Az ISO 9001 lényege: Írd le hogyan csinálod, és csináld úgy, ahogy leírtad. A tanúsítvány versenyelőnyt jelent minden piacon. A minőségirányítás régebbi, már nem használatos megnevezései: “minőségbiztosítás”, “minőségügy”.
Mi az ISO 9001 Minőségirányítási Rendszer?
Az ISO 9001 egy nemzetközileg elismert szabvány, amelynek célja a szervezetek működésének és szolgáltatásainak folyamatos fejlesztése. A szabvány története az 1950-es évekig nyúlik vissza, amikor az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban kezdték kidolgozni az első minőségbiztosítási rendszereket. Az 1987-es első ISO 9001 verzió bevezetésével az ISO (Nemzetközi Szabványügyi Szervezet) globális keretet adott a minőségirányítás számára.
A szabvány néhány évente frissül, hogy alkalmazkodjon az üzleti környezethez és a szervezetek igényeihez. Az ISO 9001 tanúsítás lehetőséget ad a cégeknek, hogy bizonyítsák elkötelezettségüket a minőség mellett. A tanúsítás folyamata független harmadik fél általi ellenőrzést igényel, amely során a szervezet minőségirányítási rendszere megfelelőségének vizsgálata történik (auditált rendszer).
Az ISO 9001 Minőségirányítási rendszer nagyon jól integrálható az ISO 14001 környezetközpontú Irányítási Rendszerrel, ISO 22000 élelmiszer-biztonsági irányítási rendszerrel, ISO 45001 munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszerrel, esetleg ISO 27001 Információbiztonság irányítási rendszerrel.
Milyen előnye lesz a vállalkozásomnak az ISO 9001 tanúsításból?
Az ISO 9001 tanúsítvány megszerzése számos előnnyel járhat egy vállalkozás számára:
1.) Fokozott ügyfél-elégedettség: A minőségirányítási rendszer bevezetésével a vállalkozás jobban tudja teljesíteni az ügyfelek elvárásait, ami növeli az ügyfél-elégedettséget és hűséget. ISO 9001 tanúsítvány megszerzése után Ön is jogosult a tanúsított védjegy használatára a céges kommunikációban.
2.) Hatékonyabb folyamatok: Az ISO 9001 QMS segít a vállalatoknak a belső folyamatok optimalizálásában, csökkentve a hibákat és javítva a hatékonyságot. Olcsóbban fogja ugyanazt (vagy jobb) terméket előállítani.
3.) Folyamatos fejlődés: A szabvány hangsúlyozza a folyamatos fejlesztést, lehetővé téve a vállalatok számára, hogy folyamatosan javítsák teljesítményüket és alkalmazkodjanak a változó piaci környezethez.
4.) Versenyelőny: A tanúsítvány megszerzése előnyhöz juttathatja a vállalkozást a piacon, hiszen sok ügyfél előnyben részesíti a tanúsítványos cégeket.
5.) Fokozott munkavállalói elégedettség: A jól működő minőségirányítási rendszer (…és a munkatársi elégedettségmérő kérdőív…) javítja a munkamorált, növeli a dolgozók motivációját és elégedettségét.
6.) Jobb kockázatkezelés: Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer üzemeltetése segít a kockázatok azonosításában és kezelésében, csökkentve ezzel a problémák előfordulásának esélyét.
7.) Szabályozásoknak való megfelelés: A tanúsítvány megszerzése és fenntartása elősegíti a jogi és szabályozási követelmények teljesítését, csökkentve a büntetések kockázatát.
8.) Nemzetközi elismerés: Az ISO 9001 QMS egy globálisan elismert szabvány, amely megkönnyíti a nemzetközi üzleti kapcsolatok kiépítését.
9.) Kiegyensúlyozottabb, objektív szempontrendszeren alapuló beszállítói kapcsolatok: A tanúsítvánnyal rendelkező vállalkozások gyakran könnyebben tudják kialakítani a bizalmat a beszállítóikban, ami elősegíti a hosszú távú partnerségeket.
10.) Költségmegtakarítás: Az optimalizált folyamatok és a kevesebb hiba következtében a vállalkozások hosszú távon költségmegtakarítást érhetnek el, ami hozzájárul a profitabilitás növeléséhez.
Ezek az előnyök együttesen hozzájárulhatnak a vállalkozás fenntartható növekedéséhez és piaci pozíciójának erősítéséhez. Lehet, hogy az Önök vállalkozásának a szolgáltatása / terméke eddig is kitűnő volt, de az ISO 9001 szabvány megköveteli, hogy le is legyen írva.
Felkészülés ISO 9001 minőségirányítási auditra
1.) Előkészítés
- A vállalkozás tevékenységi folyamatainak, eljárásainak felmérése
- A minőségirányítási vezető kijelölése és oktatása
- Auditterv, oktatási terv készítése
2.) A dokumentumrendszer kidolgozása az ISO 9001 szabvány szerint
- Minőségpolitika és célok kialakítása
- Minőségügyi oktatás (minden munkatárs részére)
- Kézikönyv kidolgozása
- Eljárás Utasítások elkészítése (ez sok kisvállalkozásnál hiányzik, pedig tanúsítás nélkül is szükség lenne rá)
- Munka- és vizsgálati utasítások (ha többen írnának ilyet, szervezettebb lenne a munkavégzés a KKV-szektorban)
- Bizonylatok, formanyomtatványok, űrlapok, stb. elkészítése (ez lehet elektronikus is, attól függően mi a bevett munkamenet a cégnél)
3.) A szabvány bevezetése az ISO 9001 előírásai szerint
- Eljárás Utasítások érvényesítése (oktatás => bevezetése)
- Munkautasítások elkészítése, bevezetése
- Fizikai rendteremtés
- Hitelesítések, kalibrálások elvégeztetése (ha van joghatással járó mérés)
- Helyszíni belső audit (ilyenkor minden hibát felderítünk, ami a tanúsító audit közben is előjöhet)
4.) Az ISO 9001 tanúsítási szakasza:
- Előaudit (ISO 9001 esetén nem kötelező, de néha azért hasznos)
- Dokumentáció auditori átvizsgálása (nem feltétlen helyszíni)
- Helyszíni audit (ezt hívjuk tanúsító auditnak)
- Auditjelentés készítése, audit befejezése
Az ISO 9001 tanúsítás gyakorlati kérdései
Próbáljuk csokorba szedni a legsűrűbben előforduló gyakorlati kérdéseket.
Meddig érvényes az ISO 9001 tanúsítvány?
Az ISO 9001 tanúsítvány három évre szól évenkénti felügyeleti audittal. Például: ha a tanúsító audit 2025.01.01 volt, akkor az 1. felügyeleti auditot 2026.01.01-ig kell megtartani, a 2. felügyeleti auditot pedig 2027.01.01-ig. A harmadik év után indulhat a következő három éves ciklus 2028 január 1-én egy ún. megújító audittal.
Mennyibe kerül az ISO 9001 tanúsítvány megszerzése és megtartása?
A tanúsítás teljes költsége két, nagyságrendileg hasonló összegből áll össze:
1.) A tanácsadói díj: egy kisebb 1-3 fős, egyszerű tevékenységet végző mikrovállalkozás ISO 9001 QMS / MIR bevezetés esetén nettó 300-400.000 Ft tanácsadói költséggel számolhat.
2.) Tanúsítási díj (a választott tanúsító iroda számára fizetendő Marton Szakértő Iroda, TÜV, DNV, SGS, stb.): a tanúsító iroda díja a felkészítéséhez hasonló összegű.
Összesen tehát az első év költsége hozzávetőleg 600-800.000 Ft + ÁFA lesz. (Ez nem ajánlat, csak indikatív tájékoztatás.) Az évenkénti ún. felügyeleti audithoz kapcsolódó díjak ennél alacsonyabbak, a tanácsadói díj és a tanúsító iroda díja is a tanúsító audithoz kapcsolódó költségek 60-80%-a. Fenntartani olcsóbb a tanúsítványt, mint megszerezni. A fenti mikrovállalkozásra vetítve tehát a tanúsítottság megtartása évente nettó 400-800.000 Ft-ba kerül.
Mennyi ideig tart a teljes folyamat?
A felkészítés időtartama normál esetben 1-3 hónap (sürgős esetben 1 hónapra redukálható). Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a tanúsító szervezet a tanúsítás lefolytatásához előírhat akár két vagy három hónapos igazolt szabvány szerinti működést is. Sikeres ISO 9001 audit után (és pénzügyi rendezést követően) néhány nap alatt kézhez kaphatja a vállalkozás a tanúsítványt.
Miért épp minket bízzon meg a felkészítéssel?
1.) Cégünk 2004 óta vállal tanácsadói közreműködést ISO 9001 szabvány szerinti felkészülésben, így több mint, 20 éves tapasztalattal rendelkezünk ISO 9001 szabvány szerinti felkészítés területén. Nem sok konkurensünk mondhatja ezt el magáról.
2.) Évente cca. 100 sikeres audit tapasztalatával a hátunk mögött nyugodt szívvel vállalunk auditgaranciát az Ön auditjára is! Mit jelent ez? Addig folytatjuk a munkát (extra ellentételezés nélkül, az eredeti árért) amíg a tanúsítványt az Ön cége meg nem szerzi.
3.) Versenyképes árakat biztosítunk Önnek. Mi nem sikerdíjat számolunk, “csak” munkadíjat. Árképzésünkben nem játszik szerepet az ügyfelünk árbevétele. Rutinunk és szakmai rálátásunk megengedi, hogy vékonyabban fogjon a ceruzánk, amikor árajánlatot adunk Önnek.
Ügyfeleink véleménye a munkánkról…
Abszolút kompetens szolgáltatás, rugalmas, és pontos ügyintézés, ezen felül maximálisan lojális és készséges hozzáállás.
Tulajdonképpen egy olyan tevékenységet végez nekünk a MAV-IT amit biztos, hogy mindig “beáldoznánk”, ha házon belül kellene csinálnunk. Az együttműködésünk pozitívuma, hogy az ISO 9001 minősítést úgy tudjuk megvalósítani, hogy közben olyan feladatokra koncentrálunk, ami a megfelelés mellett tényleg előre is viszi a céget. Nagy segítség, hogy a kapcsolódó dokumentációkat nem nekünk kell létrehoznunk, karbantartanunk.
Cégünk a Mav-IT segítségével vezette be az ISO 9001:2015 szabvány szerinti minőségirányítási rendszert 2021-ben. A Mav-IT tanácsadó hozzáállásának és kiváló szakmai felkészültségének köszönhetően a közös munka gördülékenyen folyt, amelynek eredményeképpen minden alkalommal sikeresen szerepeltünk a tanúsító, illetve felügyeleti auditokon. Reméljük, a jövőben még sok éven át dolgozhatunk együtt! Jó szívvel ajánlom a Mav-IT Kft.-t mindenkinek, aki tanúsított minőségirányítási rendszer bevezetését tervezi cégénél, illetve meglévő rendszerét szeretné tanúsíttatni.
ISO 9001 éves auditjaira való felkészülést Lukács Ágnes kolléganő segítségével végezzük. Munkájával, emberi hozzáállásával, hozzáértésével maximálisan elégedettek vagyunk.